NYHET

Så kan exportmarknaden påverkas när Donald Trump tillträder

Höjda amerikanska tullar och stor osäkerhet på exportmarknaden är att vänta när Donald Trump tillträder som president. Vi reder ut vad det kan innebära för svenska trä- och möbelföretag och hur företagen kan rusta för en oviss framtid.

20 januari 2025
Donald Trump
Foto: Pixabay

Text: Malin Letser

Ekonomin var en av de viktigaste valfrågorna när Donald Trump kandiderade till presidentposten. Under hela valspurten utlovade han höjda tullavgifter – 60 procent mot Kina och en universell tull på 10 till 20 procent mot andra länder. Tonläget har sedan dess trappats upp och så sent som i början av januari rapporterade tv-kanalen CNN att Donald Trump överväger att utlysa nationellt ekonomiskt nödläge, något som skulle kunna ge honom laglig rätt att införa tullar utan att behöva få med sig kongressen. När han nu tillträder posten den 20:e januari är det många som ställer sig frågan: hur mycket är retorik och hur mycket kommer att bli faktisk politik? 

Henrik Isakson, policyansvarig för internationell handel på Svenskt Näringsliv, följer utvecklingen noga och menar att vi måste räkna med en framtid präglad av stor osäkerhet.



Henrik Isakson
Foto: Svenskt Näringsliv
En sak är säker och det är att Donald Trump gillar tullar och kommer att införa dem. Frågan är bara hur dåligt det kommer att bli, för det finns inget positivt med det här, vare sig för USA eller för något annat land, säger han. 

Henrik Isakson understryker dock att Donald Trump kommer att stöta på problem eftersom många i det amerikanska näringslivet är emot höjda tullar. Även i det egna partiet finns ett stort motstånd. 

– Kongressen kan sätta stopp för förslaget. Men en möjlighet är att Donald Trump, som han har uttryckt i sina senaste utspel, kommer att utlysa ett ekonomiskt undantagstillstånd. Men även i det fallet kommer han nog möta motstånd varpå frågan kan landa i domstol, säger han. 

Ett rimligt scenario, enligt Henrik Isakson, är ett mellanläge där kongressen möjligtvis går med på tullar mot Kina, men inte mot Europa.

Ett fullständigt sammanbrott i handelsrelationerna mellan USA och Europa undviker vi förmodligen. Ett omfattande handelskrig skulle påverka börsutvecklingen. Det vill ingen, vilket är en av flera faktorer som håller tillbaka de värsta av scenarier. Men att han inte skulle göra någonting alls med tullarna är inte troligt, säger Henrik Isakson. 

Ett av TMF:s medlemsföretag som följer utvecklingen är Zilenzio, vars produktportfölj består av ljudabsorberande designlösningar. Förra året omsatte företaget 110 miljoner, varav ungefär 65 procent kom från export, där USA är en av huvudmarknaderna. Det berättar vd:n Hans Bergström. 

Hans Bergström
Vi etablerade oss i USA 2020 och har ett exklusivt avtal med Allsteel som är återförsäljare, så all vår försäljning görs via dem. Sedan är vi tre egna säljare på plats i USA som tillsammans med Allsteel bearbetar marknaden. 

Vårt hårda arbete börjar ge resultat nu, så prognosen för 2025 ser väldigt bra ut och USA är budgeterat som vår störta exportmarknad i år, säger han. 

Familjeföretaget Blå station är ett annat av TMF:s medlemsföretag som har USA som en av sina stora exportmarknader. Företaget, vars produktportfölj består av miljömöbler såsom stolar, fåtöljer, soffor och bord, har en omsättning på 150 miljoner varav 80 procent går på export, där USA är en av de största marknaderna. Företagets vd Johan Lindau berättar att inte heller dem stressar upp sig över situationen.

Johan Lindau
Osäkerheten finns där, men det är inte särskilt mycket vi som ett enskilt företag kan göra mer än att förbereda oss. Vi var duktiga på det inför Brexit och började tidigt arbeta som om Brexit redan hade klubbats igenom, säger han.

Vad gäller osäkerheten i USA står Blå Station redan väl rustade, berättar han. Sedan ett år tillbaka har de förlagt produktionen av sin mest sålda produkt i USA, ett soffsystem, i Mexiko. Anledningen var dels att minska företages klimatfotavtryck genom att undvika många långa transporter över atlanten, dels för att korta leveranstiderna. Men det är en fördel även nu, berättar Johan Lindau. 

– Visar det sig att Trump inför höga tullar mot Mexiko men inte mot EU kommer det inte att påverka får försäljning. Vi kan i så fall sälja som vanligt, men från produktionen vi har i Europa som ligger på samma prisnivå. Vice versa gäller om det införs tullar mot EU men inte mot Mexiko, säger han.

Precis som Hans Bergström på Zilenzio är inte heller Johan Lindau nämnvärt orolig för framtiden.

– Det går inte att förutspå vad som väntar givetvis, men vi ser ändå positivt på framtiden. Och våra agenter i Mexiko är inte oroliga. De vet exempelvis att 90 procent av all inredning till amerikanska bilar tillverkas i samma stad som vår produktion är förlagd i.  Höga tullar mot Mexiko skulle få stora konsekvenser, han. 

Henrik Isakson på Svenskt Näringsliv tycker att det är bra att företag generellt sett är rustade för en oviss framtid. 

– Det är viktigt att följa utvecklingen och sätta sig ner med sin ekonomi och ställa sig frågan: om det visar sig att Trump inför handelstullar på 10 – 20 procent, hur skulle det påverka försäljningen av våra produkter? Och har man produktion i länder utanför Europa, särskilt i Kina, är det viktigt att sätta sig ner och göra lite scenarioplanering så att man är redo. Donald Trumps beslut kan fattas med blixtrande hastighet, säger han. 

Vad får ökade tullavgifter för konskvenser?

Donald Trump har lovat att införa höga tullavgifter mot omvärlden – 60 procent mot Kina, och en universell tull på 10 till 20 procent mot andra länder. För svenska företag skulle det här kunna få stora konsekvenser eftersom USA är den tredje viktigaste marknaden för varuexport, efter Norge och Tyskland.