Allt fler vill ha ”Schwedenhaus” i Tyskland
I Tyskland ökar intresset för trähus allt mer. Eksjöhus har byggt upp relationen långsiktigt och målmedvetet, och i dag står exporten till den tyska marknaden för cirka 20 procent av deras produktion. – Byggbranschen har varit en berg- och dalbana de senaste tio till femton åren. Vår export till Tyskland hjälper oss att jämna ut svängningarna i konjunkturen, säger Eksjöhus vd Frida Scherdén.
Text: Carina Haglind Ahnstedt
Hösten 1961 kunde familjen Hagemeyer stiga in i sitt splitternya trähus i byn Bad Oeynhausen strax söder om Hannover. Det var Eksjöhus första hus på export till Tyskland och till stor del resultatet av ett slumpmässigt möte.
– En av våra medarbetare var på semester och fick en förfrågan om han kunde leverera ett hus i trä till familjen i Tyskland. Det slutade med att han blev exportchef, berättar vd Frida Scherdén som tar upp telefonen och ringer sin pappa Anders för att få detaljerna rätt.
– På den tiden var det ganska ovanligt med trähus i Tyskland, fortsätter hon. Men intresset för ”Schwedenhäuser”, som tyskarna kallar våra hus, har ökat långsamt men stadigt för varje år.
Frida är vd sedan sex år tillbaka och den fjärde generationen på företaget. Det var hennes farfarsfar Simon Lindholm som redan 1941 startade Eksjöhus genom att sälja kökssnickerier. Tre år senare började han tillverka monteringsfärdiga hus. Numera ingår Eksjöhus i den likaledes familjeägda Lindholmsgruppen, som även omfattar ytterligare husproduktion och sågverk.
Vi vill kunna kontrollera hela tillverkningskedjan och har en långsiktighet i allt vi gör.
Frida Scherdén, fjärde generationen i familjeföretaget.
Det är just den långsiktigheten, eller ska man kalla det småländsk envishet, som gjort att de sakta men säkert har etablerat sig på den tyska marknaden.
– Vår styrka är att vi tagit seden dit vi kommer och anpassat oss efter det tyska regelverket och de byggnormer som finns där, menar Jari Saari som är exportchef på Eksjöhus och tillbringar ungefär en vecka i månaden på plats i Tyskland.
En stor fördel är att kunna prata tyska, det inger förtroende och gör att vi undviker missförstånd.
Jari Saari, exportchef
En annan framgångsfaktor är ett tätt samarbete med sex lokala byggföretag runt om i Tyskland. Det är de som har kontakt med slutkunden och som står för all inredning.
– Till den tyska marknaden levererar vi endast husstommar, till skillnad från till den svenska marknaden där vi levererar nyckelfärdiga hus. Därför behöver vi ha bra återförsäljare som kan stå för tryggheten och närheten till kunderna.
En svårighet har varit att tyskar inte har så stor erfarenhet av trähus och att det därför funnits regler som Jari Saari och hans medarbetare ibland tyckt varit onödigt omständliga.
– Men i samband med att vi gick med i EU har standarden blivit mer likvärdig i alla länder och vårt arbete har underlättats, säger han.
Själv har Jari Saari arbetat mot den tyska marknaden sedan murens fall 1989, och precis som Frida Scherdén ser han att tyskarnas intresse för trähus ökar.
– I slutet på 1980-talet var mellan sex och sju procent av alla hus i Tyskland av trä, numera ligger samma siffra på runt 25 procent.
Målet för Eksjöhus har varit att producera 50 trähus om året till den tyska marknaden. De senaste tiotalet år har de klarat det med råge. Förra året exporterade de 80 av sina totalt 400 trähus till Tyskland.
– Vi märker ett stort engagemang hos de tyska köparna. Exempelvis är det fler tyska kunder än svenska som kommer för att titta på tillverkningen i våra fabriker, säger Frida Scherdén.
Den typiska tyska trähuskunden beskriver Frida Scherdén och Jari Saari som ett par som ofta reser i Skandinavien och inspirerats av svensk formgivning och design. De är miljömedvetna, vill bygga hållbart och har ett intresse för svensk livsstil och kultur, och kanske då i synnerhet miljöerna från böckerna av Astrid Lindgren.
– Vi brukar prata om Bullerby-romantik, säger Jari Saari.
Han berättar att deras storsäljare i Tyskland är ett traditionellt småländskt trähus med detaljer som snickarglädje och punchverandor. Men på senare år har de också märkt att intresset för mer moderna och stilrena trähus har ökat.
Men – inte minst – har exporten till det europeiska grannlandet inneburit att Eksjöhus har kunnat jämna ut de kraftiga konjunktursvängningarna som präglat byggmarknaden på senare år. När den svenska marknaden varit svag har den tyska stått för stabilitet och tvärtom. Undantaget är just nu, när inflation och höga räntor har gjort såväl den tyska som den svenska marknaden svag.
– Men vi ser ljuset i tunneln, säger Frida Scherdén. Det första tecknet på att konjunkturen vänder är att offertförfrågningarna ökar och det har de gjort.
Sedan ett par år jobbar Eksjöhus även mot Norge och har en samarbetspartner där. En nygammal marknad för dem är också Österrike – som de tycker har stora likheter med den tyska marknaden. I övrigt har de inget intresse av att försöka sälja trähus i något annat land konstaterar Frida Scherdén med eftertryck.
– Vi gjorde ett försök i Japan i slutet på 1990-talet, men det var helt enkelt för komplicerat. Nu gör vi det vi är bra på och lägger allt krut på det.
- Lägg tid på att hitta bra samarbetspartner som delar företagets värderingar och som tror på produkten.
- Tillbringa tid på plats i landet. Teams-möten räcker inte.
- Prata det lokala språket. Kommunikation och en god dialog är grunden för allt framgångsrikt affärsmannaskap.
- Ta seden dit ni kommer. Sätt er in i regelverk och bestämmelser på djupet.
- Tänk långsiktigt. Använd inte den nya marknaden som en jojo när det går dåligt på hemmaplan, utan visa ett genuint intresse som skapar stabilitet och trygghet.
- Gör det ni är bra på. Våga säga nej till de marknader ni inte tror på till hundra procent.
- Håll alltid det ni har lovat.
FAKTA: Eksjöhus
- Familjeföretag som startade 1941.
- Är en del av Lindholmsgruppen där även Eksjö Industri AB, Eksjöhus Modulhus AB, Eksjöhus Bostadshus AB och Sävsjö Trähus AB ingår.
- Omsätter runt 1,2 miljarder kronor.
- Vann tävlingen Årets Småhus 2024.