Så kan modularisering ge dig en hållbar affär – på alla plan
Det går att tillgodose marknadens alla önskemål och samtidigt bli ett resurseffektivare företag. Nyckeln är att skapa ett system som bygger på att standardisera – och specialanpassa – sina produkter med hjälp av modularisering. Rätt tillämpat kommer det också skapa såväl ekonomiska som miljömässiga fördelar. Missa inte tips och insikter från experterna Karl-Johan Linghede och Mattias Lindahl.
Text: Frida Henke
Enkelt förklarat bygger modularisering på samma koncept som Lego – stor lösningsvolym med få komponenter. Det innebär att ett företag som jobbar modulärt kan tillmötesgå marknadens alla krav samtidigt som det är resurseffektivt. Gör man det på rätt sätt blir resultatet nästan magiskt, menar Karl-Johan Linghede, vd för Modular management.
– Med ett modulariserat produktsystem kan du realisera en ökning på 50 till 250 procent i ditt kunderbjudande och samtidigt reducera antalet unika komponenter och designer med 50 procent. Den kraften är väl bevisad, det är inte bara ”hopes and dreams” utan ren fakta.
De senaste 20 åren har Karl-Johan Linghede arbetat som konsult för att hitta lönsammare och snabbare produktplattformar. Fördelarna går på djupet.
– Du får hastighet, bredd, resurseffektivitet och ekonomiska skalfördelar. I stället för att göra flera singulära produkter kan du genom variantskapandet i det modulära tänket ge ett bredare erbjudande – mycket snabbare. När det behövs färre komponenter effektiviseras också inköpen och med färre leverantörer får du starkare samarbeten, säger han.
Hur funkar det då? Att något kan vara både standardiserat och specialanpassat på samma gång låter ju nästan för bra för att vara sant.
Tanken med modularisering bygger dock på att standardisera det som kunden inte anser är viktigt – samtidigt som en variantrikedom skapas där den värdesätts.
– Tillverkar du kontorsstolar vill kunden antagligen att den ska vara höj- och sänkbar, men den kanske inte bryr sig så mycket om mekaniken bakom. Troligen kan du använda samma till alla modeller. Däremot kan det för samma kund vara viktigt hur stolen ser ut, vilket tyg och form den har, säger Karl-Johan Linghede.
För att lyckas skapa ett modulärt produktsystem är första steget enligt Karl-Johan Linghede att skapa förståelse för att modularitet är en strategisk konkurrensfördel och inte bara handlar om fysiska komponenter.
Ett vanligt misstag många också gör är att det blir ingenjörsbonanza. Men det är inte bara något som tekniker och ingenjörer ska bry sig om, det är en strategisk fråga som bör vara förankrad ända upp i ledningsgruppen.
- Med modularisering kommer ni adressera en bredare kundgrupp och måste vara förberedda på kraven som kommer med det samtidigt som ni också måste förbereda företaget på att ta in ny teknologi. Även investeringar och partnerskap kommer att hängas upp i dessa modulära system.
Dessutom behöver man inse att det går att skapa mer värde genom att ha ett holistiskt perspektiv på sina produkter i stället för att se dem som enskilda enheter. Här gäller det att hitta synergier mellan sina egna produkter som att man kanske kan ha en modul som passar alla produkter.
Det gäller också att tänka igenom om det verkligen är något för just ditt företag. Modularisering är nämligen inte för alla.
– Har du en standardiserad produkt där kund- och marknadskraven ser relativt lika ut är ditt företag inte relevant för modularisering. Men så fort du har en diversifiering i dina kund- och marknadskrav är det rätt väg att gå, oavsett storleken på din verksamhet, säger han.
Många företag ställer sig i dag frågan hur de ska kunna ställa om och möta de krav på cirkularitet som är på väg. Mattias Lindahl, professor i produktrelaterat miljöarbete vid Linköpings universitet, forskar om cirkulär ekonomi och design och förklarar att det är ytterligare en kraft för modularisering.
Allt går ut på att skapa mer värde med mindre resurser. Med mer cirkulära affärsmodeller flyttas fokus från att sälja så många produkter som möjligt till att ha dem i gång så länge som möjligt och därmed skapa en intäkt.
- För att möjliggöra detta måste vi ha system som underlättar detta och med ett modulärt tänk är det enkelt att både återta produkterna och reparera dem så att du kan förlänga livslängden på dem.
Han exemplifierar med återtillverkning, att produkten tas tillbaka av tillverkaren för att uppdateras och repareras för att sedan få en ny ägare.
– Men det fordrar också att det byggs ett system för att återta dem utan att det kräver för mycket resurser – och för det behövs det återigen ett modulärt tänk, säger han.
Enligt Mattias Lindahl går det bra att börja i liten skala och plocka de lågt hängande frukterna för att bygga upp kunskaperna.
– Vi blir aldrig 100 procent cirkulära, men vi kan gå mot att bli mer och mer cirkulära genom att använda resurser över tid och inte tappa bort värden, säger han.
Enligt Karl-Johan Linghede blir bolagen som kan realisera ett lyckat modulärt produktsystem otroligt starka, men att det inte är något man bara snabbt kan kopiera. För att komma i gång behöver man börja med att definiera affärsnyttan och vad är det som ska åstadkommas. Här behöver man fråga sig vad modularitet kan bidra med och vad det inte kan bidra med i företaget.
– Ta det i steg och börja inte med ett blankt papper. Kika på din produktportfölj och skala ner det. Identifiera styrkorna och vad som ska vidmakthållas – det som gjort bolaget lyckosamt kontra det som kan skalas bort och göras bättre. Och glöm inte att det alltid börjar med marknaden och vad kunderna värdesätter.
- Börja med att skapa en verklighetsförankrad skattning av hur stor potentialen är för din verksamhet och varför.
- Använd en strukturerad metodik och bevisade verktyg för att göra nödvändiga avväganden och beslut som krävs.
- Tänk på produkten/tjänstens fulla livscykel mot marknaden, det vill säga ut över tillverkning och leverans till första brukaren: Vad händer med produkten och hur kan du skapa de högsta vinsterna i första, andra och tredje livscykeln?
- Försök förstå kundvärdet, för olika brukare, över tid redan i designfasen. Skapa något som är attraktivt och håller så länge som möjligt och som går att reparera och uppgradera.
- Fokusera på att förändra affärsmodellen och hur det går att skapa intäkter över tid. Går det att sälja som funktion? Kan jag ta betalt över tid i stället för att få betalt upfront? Hur skapar jag något attraktivt som håller länge? Kan jag köpa tillbaka varan från kunden och sälja den igen?