BRANSCHPROFILEN: Anna Olsson, Gebo Snickerier
Snickeriets ägare och vd är en biomedicinare som arbetat i läkemedelsindustrin. I maskinparken finns en avancerad CNC-maskin, men justersågen och bandsågen i gjutjärn som farfar köpte begagnade 1939 är fortfarande kvar och kommer till användning då och då. Det handlar om Anna Olsson på Gebo Snickerier i Glemmingebro utanför Ystad. Att hon är biomedicinare i botten betyder absolut inte att hon saknar djupa kunskaper och erfarenheter om snickeribranschen.

Text & foto: Sören Karlsson
- Jag var faktiskt bara en vecka gammal när jag kom hit första gången. Fyra månader tidigare hade mor och far tagit över företaget. Det var 1975, berättar Anna Olsson.
Det var hennes farfar Anton Nilsson som startade Gebo 1939 och alltså skaffade de båda begagnade sågarna. Företagsnamnet skapade han genom att plocka ut fyra bokstäver från ortsnamnet Glemmingebro.
- Bland oss tre syskon är det alltid jag som varit mest intresserad av företaget. Jag hjälpte till på mässor och ryckte gärna in när mor och far var ute och reste, säger Anna Olsson.
En värld utanför Gebo
Hur som helst var det en värld utanför Gebo som lockade. Det blev studier i Lund och jobb i Stockholm. Så småningom mognade idén om att återvända till familjeföretaget. Året var 2006. Fyra år senare blev hon ägare och vd.
- Den första frågan jag ställde mig var om vi tre, alltså mor, far och jag, skulle klara av att dagligen arbeta tillsammans. Det visade sig väldigt snart att det inte var några problem.
Nästa steg blev att lära känna varje del av företaget.
- Försäljningen kunde jag i grova drag sedan tidigare, men jag behövde också sätta mig in i inköpsprocesserna och i själva produktionen. Som ägare och vd är det inte nödvändigt att vara expert på allt, men du ska åtminstone ha ett hum om det mesta, poängterar Anna Olsson.
Hon hade utgått från att företaget fungerade som ett självspelande piano utan några speciella insatser från företagsledaren själv.
-Jag trodde att det var enklare. Mycket hade jag inte tänkt på. Hur hanterar vi transportskador? Vad gör vi när en medarbetare blir sjuk och är borta en vecka? Hur agerar vi när en leverantör inte får fram varorna i tid? Det blev många överraskningar, men jag lärde mig med tiden, konstaterar Anna Olsson.
Rejäla dörrar
Gebo Snickerier konstruerar och tillverkar dörrar i trä. Det är "rejäla dörrar" för att citera företagets reklamslogan. Årligen brukar det röra sig om ungefär 3 000 dörrar till bostäder, garage, förråd, stall och industrilokaler. Varianterna är många. Det kan vara det mesta från en jättelik garagedörr till en liten dörr på en halvmeter i kvadrat till en krypgrund.
Alla beställningar går via byggvaruhandeln. Slutkunderna finns över hela Sverige.
För ungefär två år sedan gjorde Gebo en riktigt stor investering i en supermodern CNC-maskin. Samtidigt byggde man ut produktionslokalerna med 400 kvadratmeter för att överhuvudtaget få plats med den nya maskinen.
Gebo har idag 10 medarbetare.
-Lyckligtvis har vi inga pensionsavgångar som väntar de närmaste åren. Kompetensförsörjningen är ju ett bekymmer för nästan alla företag, men det är ändå hoppfullt att den här frågan verkligen börjat diskuteras. Det är en bra början, säger Anna Olsson.
Allt färre utbildningar
Hon anställer gärna ungdomar som kommer direkt från en yrkesteknisk utbildning, men haken är förstås att dessa utbildningar blir allt färre.
- Därför kan en säkrare rekryteringsväg vara att inrikta sig på dem som varit ute i yrkeslivet några år och som kanske vill omskola sig och komma till den här branschen.
Anna Olsson lyfter fram sjuklöneansvaret och regelbördan som två mycket angelägna näringspolitiska frågor.
- Det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad om allt som händer. Därför är det naturligt för oss att vara med i TMF och Svenskt Näringsliv. Alldeles nyligen ringde jag TMF och fick hjälp med ett arbetsmiljöproblem, säger Anna Olsson.
Ystad får högt betyg
Hon ger Ystads kommun ett högt betyg.
-Vi har en fantastiskt bra dialog med näringslivsavdelningen och med olika handläggare.
I sina kontakter med företagare i den egna och i andra branscher får Anna Olsson ingen samstämmig bild av konjunkturläget.
- Kurvorna verkar peka åt olika håll. För vår del har vi mycket att göra, men trycket är kanske inte riktigt detsamma som för några år sedan. Genom att lyssna på kunderna, att leverera unika anpassningar av dörrar och att fokusera på kvalitet och hållbarhet tror jag att vi hittat en egen nisch, betonar Anna Olsson